Anledningar att skaffa visitkort som ny företagare

Vi går mot ett allt med digitaliserat samhälle. Och med tanke på hur mycket detta även gäller för företagsvärlden kan man ju fråga sig varför man som ny företagare idag skulle skaffa sig visitkort. Men det finns faktiskt ett flertal anledningar till varför.

Göra ett intryck

Tro det eller ej, men ett visitkort kan vara en del i det första intrycket man ger vid ett möte. Att lämna över ett exklusivt och snyggt designat visitkort behöver i sig inte bära någon betydelse, men hur det uppfattas av mottagaren är i slutändan det enda som betyder något. Man kan till och med satsa på något extra speciellt och skaffa ett i metall av ett slag eller annat.

Mer personligt

Vi vet alla hur praktiskt det är att kunna kommunicera via telefon och mejl istället för behöva boka möten och sitta öga mot öga med kunder. Och medan ett visitkort kan vara bara ett sätt att meddela andra om hur man enklast kommer i kontakt med företaget är det fortfarande ett mycket mer personligt sätt att göra detta. Kunder kommer ofta erinras om första mötet när de tar fram visitkortet nästa gång. Och så man då till att göra ett gott intryck kommer de påminnas om detta.

Fördelen med ett fysiskt objekt

I en digital adressbok eller en lång lista i sociala medier är visitkortet något mycket mer konkret och verkligt. Även om man under åren kan komma att samla på sig en rad olika visitkort kommer var och en troligtvis bära mer betydelse än de kontaktuppgifter man sparar i mobilen eller på datorn.

Internationell tradition

Visitkortet är också något som fungerar i stort sett över hela världen och i många länder är dessa långt mer betydelsefulla än här i Sverige. Riktar man sig inte bara till den svenska marknaden utan även internationellt kommer ett visitkort vara något man absolut vill skaffa sig.