Varje företag behöver en bra logga

Loggan är inget som bör underskattas. Den kommer att fungera som företagets ansikte utåt och måste ju därför vara något man känna representera företaget positivt. Loggan är också en referenspunkt för omvärlden och det första många kunder kommer att se innan de tar kontakt med en.

Företag som Signlabs kan göra det väldigt enkelt att fixa skyltar i alla möjliga former med företagets logga på. Men innan man kan tänka på detta gäller det att spendera tid och energi på att fixa en bra design. Detta kan dock vara lättare sagt än gjort.

Världen är full av kreativitet när det kommer till logodesign. En del har till och med gömt budskap eller små överraskningar i sina loggor. Sajten Culture Trip granskar 14 exempel av detta från olika delar av världen. Nu ska man inte känna sig tvingad att försöka sig på detta konststycke i sin egen design. Men om man har en bra idé är det helt klart värt att testa.

Valet av färg är något väldigt viktigt som tyvärr inte alla tänker ordentligt på. Färger bär ofta sina egna budskap och kulturella betydelser, och det kan vara roligt att använda färger för att understryka detta. Något att dock alltid hålla i åtanke är att en logga ska fungera inte bara med de färger man väljer utan även i svartvit.

Inom logodesign som allt annat förekommer det trender. Vissa kan hålla i sig väldigt länge medan alla tröttnar på andra efter mindre än ett år. För att undvika att hamna i den sistnämnda kategorin är det alltid bäst att vara försiktig med att följa trender. Speciellt till punkt och pricka. Men man behöver självklart inte göra den exakta motsatsen i sitt försöka att inte följa trenden.