Marknadsföring - en case study

Det här med marknadsföring är en hel vetenskap i sig. Man måste alltid ligga på topp och veta av de senaste trenderna inom marknadsföringssegmenetet för att ens företag ska fortsätta höras och synas. Hur man marknadsförs sig skiljer sig beroende på vad man vill att kunden ska veta och fokusera på. Vi skulle kunna skriva en hel bok om marknadsföring, men väljer istället den lite enklare vägen.

För att få en snabb översikt över hur marknadsföring fungerar är det bra att kunna ge ett exempel. Vi tänkte utföra en lite case study på ett mycket framgångsrikt företag och se hur deras marknadsföring är uppbyggd och i vilka kanaler de syns. Idag granskar vi PokerStars - världens största pokersite

PokerStars är världens största pokersida på nätet och har en gigantisk community: de har över 50 miljoner registrerade medlemmar. Och då ska man tänka på att företaget bara har funnits sedan 2001 så de har klättrat snabbt och stadigt under de senaste fjorton åren. De har delat ut över 100 miljarder pokerhänder och är även kända för att ha mycket bra support och säkerhet på sidan. 

En av anledningarna att många stannar kvar som medlem är att det finns något för alla pokerälskare. Man kommer dit som nybörjare och kan lätt lotsa sig fram till pokerskolan och lära sig från grunden. Och allt eftersom medlemmen blir bättre på poker, växer företaget med sina medlemmar och kan erbjuda större pottar, svårare pokerbord och avancerade utmaningar. Det finns alltså en plats för alla. Numera finns det även en plats för de som gillar att spela casino. PokerStars har nyligen lanserat sitt live casino där du kan spela de klassiska varianterna av roulette och blacjack, samt gå ihop med ett gäng kompisar och spela multiplayer där ni har ert eget bord. Det gäller att alltid försöka bredde sitt företag mer för att kunna locka in fler och fler kunder. 

Ett av deras marknadsföringsknep är att erbjuda bonusar. Det är inte ovanligt för pokersidor, de flesta har bonusar och specialerbjudande för sina medlemmar och nykomlingar. PokerStars syns dock lite mer än andra sidor eftersom de valt ett global koncept: deras sida finns översatt till nästan fyrtio olika språk och därmed hittar du deras erbjudanade vare sig man söker på engelska eller finska. 

Det följer nära deras marknadsföringskoncept om tillgänglighet. I och med att deras sida finns på flera olika språk så lockar man även in kunder som inte kan eller är så bra på engelska. Många företag antar att majoriteten av världen kan engelska och "slösar" inte bort tid på att översätta sin information till andra språk, förutom om företaget i sig är från ett icke-engelskspråkigt land. PokerStars har dock förstått hur mycket pengar som går att tjäna genom att vara så global som möjligt, och bevisat att deras chansning på en bred kundkrets har lycktas. En multispråkig sajt är alltid att föredra: det ökar chansen till nya kunder, får personer från andra kulturer att känna sig som hemma och därmed litar de mer på företaget, och det finns en chans på 100 % ökad försäljning. 

Ett annat sätt som de marknadsför sig är genom sina spelare. Det skulle vi säga är en av deras viktigaste verktyg. Tack vare att de har pofessionella pokerspelare samt kända sportprofiler på sina lag säkrar de att deras företag kommer att synas i många olika kanaler, inte bara inom pokersfären. Deras senaste förvärv, Rafal Nadal, skapar nyheter inom tennisvärlden och de som älskar sporten kommer även att se Pokerstars varumärke figurera och därmed når pokerföretaget ut till fler, inte bara de som redan älskar poker. 

De ser även till att skapa ett gott rykte. Företagsimage är viktigt i marknadsföringssammanhang och inte minst för företagets popularitet hos potentiella kunder. En image stannar kvar hos folk och blir deras uppfattning av företaget. Personerna minns inte bara en slogan eller företagets logotyp, utan även vilken sorts affärs- och företagskultur som företaget verkar förespråka och allt därimellan. PokerStars är mån om sin image, och är väldigt noggrann med att aldrig marknadsföra sig åt minderåriga. De jobbar aktivt med att förhindra att minderåriga kommer åt deras spel, samt att förhindra spelberoende. Därför kan man sätta gränser på sitt eget spelande och undvika att spela för länge eller spendera för mycket pengar. 

Sist men inte minst har PokerStars även en framträdande roll i video- och TV-sammanhäng, jämfört med andra pokerföretag. PokerStars har sin egen tv-kanal på deras hemsida där de lägger upp filmer från deras turneringar och intervjuer med spelare. Sedan pokerns popularitetsexplosion i böran av 2000-talet har det blivit vanligt att folk tittar på sporten, inte bara spelar den, och PokerStars ser till att det alltid finns tillgängligt material från deras olika turneringar runt om i världen. Förutom det har de sina egna tv-reklamer som främjar deras varumärke och visar upp deras pokermästare. 

Om man tar alla dessa delar och rör ihop dem i en gryta så har man skapat ett recept på framgång inom branschen. De har jobbat hårt för sin första plats, och har inga planer på att lämna plats åt fler. De har inte köpt sin väg till toppen, utan gjort sig förtjänt av den genom att erbjuda sina kunder det bästa och alltid sträva efter att ge ännu mer. Och det är så ett företag ska tänka, genom hela kedjan, för att lyckas.