Framgångsrecept för företag med onlineverksamhet

Att marknadsföring är A och O när det kommer till att synas som företag är sedan länge känt och rätt reklam är otroligt viktigt för att en verksamhet ska nå ut med sitt koncept till potentiella kunder. Det är alltså egentligen ingen större skillnad på att driva ett modernt företag med onlineverksamhet eller ett mer klassiskt som följer traditionella affärsmönster. Internet kryllar av aktörer och konkurrensen inom alla typer av branscher är tuff, vilket innebär att man kort och gott måste marknadsföra sig smart för att inte bli en i mängden.

Det finns de onlineföretag som tyvärr misslyckas just för att man inte förstår marknadsföringens påverkan för verksamhetens framgång. Många väljer att göra som alla andra istället för att på allvar sätta sig ner och se till vad som skulle passa allra bäst på det egna företaget. Genom att testa sig fram kommer man till slut att hitta en passande och lämplig marknadsföring för den typ av verksamhet man bedriver. Så låt dig inte tro att just ditt företag klarar sig helt utan marknadsföring, för det är trots allt så att även den unika produkten behöver en tydlig strategi för att nå ut till sin publik

Med marknadsföring menas ju faktiskt inte bara dyr annonsering – tvärtom kan marknadsföring innebära mängder av olika saker. När man väl hittat en väg som känns rätt kommer de flesta till insikt om hur kul marknadsföring faktiskt kan vara.

När det kommer till svenska företag som bedriver lyckade onlinekoncept finns här flera intressanta aktörer väl värda att nämna som exempel på framgångskoncept. Ett av dessa är resesajten hotels.com som idag tjänar mer pengar än någonsin och mycket har företaget att tacka sin framgångsrika marknadsföring för. Det senaste sajten satsat på är personliga reklamfilmer med en liten humoristisk touch, något som tycks passa ressugna svenskar. Företaget menar att man genom att skapa en typ av personlig dialog gentemot sina kunder har lyckats öka både besök till sajten och antal sålda paket.

Spel på nätet har funnits en längre tid men det är dock spännande att se hur casinobranschen riktigt bubblat under de senaste åren med mängder av nya aktörer som konkurrerar om spelarna. Svenska Mr Green hör till Skandinaviens främsta casinos online, och de har förutom en komplett sajt lyckats implementera en skarp marknadsföringsstrategi som anpassas just för deras typ av koncept och affärsidé. En av deras stora satsningar har varit Tv-reklam där man på ett målinriktat sätt skapat en ”hype” kring casinot och deras kompletta utbud. Reklamfilmerna har bland annat visats på tydligt strategiska tider för att nå ut till en bred grupp, men ändå garantera att den specifika målgruppen tagit del av budskapet. Den här typen av reklam förmedlar ett direkt meddelande och man har exempelvis kunnat utnyttja detta till unika kampanjer som endast pågår under viss tid.

Inom modebranschen har tyska onlinejätten Zalando positionerat sig i toppen som ett av Europas ledande företag när det kommer till att sälja kläder på nätet. Nätshoppen som lanserade i Sverige i början av 2012 har tagit hela den nordiska marknaden med storm och siffrorna har klart ökat under de senaste åren. () Inom e-handelsbranschen hör Zalando till de allra största bolagen med en omsättning på flera hundra miljoner kronor. Bolaget insåg snabbt vikten av att bli en synlig aktör på nätet och har sedan starten satsat mycket på en varierad marknadsföring där man idag fokuserar på framför allt mobila appar och sociala medier.