När marknadsföringen inte var nog
Ibland så räcker det inte riktigt till, trots att man har satsat hårt på alla passande marknadsföringskanaler. Vad gör man då när siffrorna har visat rött ett tag och företaget inte längre känns värt att satsa på?
Byt inriktning
Ibland så kanske den första affärsidén inte var den rätta. Det finns många exempel på idag världsledande företag som först startade med helt andra produkter eller tjänster. Om ditt företag har någon produkt eller tjänst som det går bra för så kanske det kan vara värt att undersöka möjligheten att fokusera på den. Det kan finnas kompetenser eller marknadsfördelar i ert företag som ni inte visste om.
Sälj företaget
Om det fortfarande finns en fungerande organisation eller ett varumärke som är av stort värde till eventuell köpare så kan det vara värt att försöka sälja företaget. Detta är oftast en lång och svår resa, speciellt om man vill få ut lite större summor av företagets potentiella värde.
Att stänga ner
Det sista steget som man kommer till är valet om man skall avveckla eller inte och om ja, hur gör man det? Det snabbaste, enklaste och möjligtvis billigaste sättet är att sälja företaget till en snabbavvecklingstjänst. Dessa tar sedan över hela arbetet med att avveckla företaget. På detta sättet får du pengarna direkt vid försäljningen inte över ett halvår efter då likvidatorn har gått igenom allt och likviderat hela företaget.
Andra inlägg
- Hur specialanpassade utskriftslösningar förbättrar produktionslinjer
- Framtiden för global e-handel och dess påverkan på lokala marknader
- Så väljer du rätt utrustning för ditt konferensrum
- Framtidens karriärmöjligheter med en samhällsvetenskaplig utbildning
- Revolutionerande Teknologier - Framtidens E-handel
- De senaste teknikerna för professionell live streaming
- Att välja rätt PR-konsult för ditt företag
- Konsten att bygga relationer som räknas: Att nätverka som chef
- Bli mer enhetliga med profilprodukter
- Syns mer