Fysisk marknadsföring av din webbtjänst

Säg att du har en hemsida där du har en butik eller någon annan webbtjänst. Du känner att du redan har kommit en bra bit på vägen gällande alla digitala marknadsföringsmetoder, vad är då nästa steg?

Gammal hederlig marknadsföring är kanske inte alltid den bästa lösningen för webbtjänsten men det finns många möjligheter. Ett bra komplement till din digitala marknadsföring, speciellt om man vill bygga lite mer långlivade relationer är att befinnas på mässor med informationsmaterial och giveaways. Giveaways som T-shirts är klassiker av en anledning, de är något som används om och om igen och gör mottagarna till en vandrande reklampelare.

Med det är det inte sagt att klassikerna nödvändigtvis är bäst, giveaways finns i en mängd olika varianter och för en hemsida som säljer däck kan det vara betydligt mer givande att ge bort till exempel en däckmönstermätare med det egna företagets logotyp istället för att ge bort en penna. 

Om du nu är ett internetbaserat företag är det självklart viktigt att det är framträdande. Om din logotyp visar det(T.ex. inkluderar en topdomän som .se) så kan kanske det räcka, om inte så måste hela adressen komma med. I vissa fall kanske det helt kan ersätta din logotyp, i andra fall så får det stå tillsammans med logotypen. 

Glöm inte heller att om du är på en mässa måste även monterns utformning och dekoration reflektera dig och ditt företag. Se till att ha väldesignade rollups eller mässväggar så att besökare och förbigående snabbt kan identifiera ditt budskad och din företagsidentitet.