Hitta företaget på nätet
Man har skapat en hemsida, lagt upp allt nödvändigt material och alla funktioner fungerar. Men fortfarande så känns sidan tom utan några kunder. Hur ska man gå till väga för att marknadsföra sig på nätet så att kunderna hittar en?
Tänk på vad Google gillar
En stor del i hur man lockar till sig kunder är att synas på Google. Man vill att kunderna ska hitta företaget när de söker på ord som har att göra med vad ni erbjuder. För att synas på Google måste man finnas på första sidan för det är väldigt få personer som bläddrar vidare i sökresultaten. De flesta väljer istället att söka på ett nytt ord än att bläddra till sida två.
Läs böcker om hur man optimerar sin sida så att Google tycker om den och ger den auktoritet. Gillar Google vad du erbjuder och hur du erbjuder det så kommer till att vara lättare att hitta. Man kan också börja leka med deras annonseringsprogram, AdWords. Då syns man tydligt så länge man betalar för annonserna.
Se på konkurrenterna
Undersök vad dina konkurrenter gör och hur deras sidor ser ut. Har de funktioner som din sida saknar som kanske skulle locka dina kunder också? Låt oss säga att du undervisa företag om offentliga upphandlingar online. Då kan det vara bra att se hur en anbudskonsults hemsida ser ut och vad som skiljer era sidor åt. Finns det saker de gör bättre? Finns det saker som du gör bättre?
Man kan också ta lärdomar från sidor som är väldigt långt borta från sitt eget företag. Titta in och se hur en städfirmas hemsida se ut, eller kolla på företag som säljer produkter istället för tjänster. Genom att undersöka hur andra företag gör kan man lära sig mycket och komma på nya idéer till sin egen sajt.
Andra inlägg
- Hur specialanpassade utskriftslösningar förbättrar produktionslinjer
- Framtiden för global e-handel och dess påverkan på lokala marknader
- Så väljer du rätt utrustning för ditt konferensrum
- Framtidens karriärmöjligheter med en samhällsvetenskaplig utbildning
- Revolutionerande Teknologier - Framtidens E-handel
- De senaste teknikerna för professionell live streaming
- Att välja rätt PR-konsult för ditt företag
- Konsten att bygga relationer som räknas: Att nätverka som chef
- Bli mer enhetliga med profilprodukter
- Syns mer