Så hittar du rätt kandidat för jobbet

Att hitta rätt medarbetare till en arbetsplats kan vara en utmaning. Men det finns vissa frågor som avslöjar om kandidaten på intervjun är rätt person. Här har vi sammanställt de viktigaste frågorna du som arbetsgivare ska fråga.

Innan intervjun måste du som rekryterar vara säker på vilka kvaliteter du letar efter hos den sökande. Intervjun är till för att du ska få information om sökandens personlighet, arbetslivserfarenhet, självkännedom, ledaregenskaper och framtidsmål. Börja med lätta frågor som rör bakgrund och intressen för att skapa en avslappnad stämning. Fortsätt sedan med frågor om tidigare arbeten, vad som var bra och mindre bra samt vilka människor den sökande trivs att jobba med. Detta ska hjälpa dig att ta reda på om personen passar in i företagets arbetsklimat. Fortsätt med frågor som rör den sökandes personlighet, exempelvis tre positiva och tre negativa egenskaper. Detta ger en bild av personens självkännedom.

Fortsätt med frågor om stresshantering, konflikter och vilken roll personen antar i en grupp. Be personen berätta om en konflikt och vad han eller hon gjorde för att lösa den. Denna typ av frågor ger en bra bild av den sökandes förmåga att hantera konflikter. Fråga även om vilka kunskaper personen vill utveckla och om framtidsmål för att ta reda på arbetsmoral och engagemang. Kom ihåg att kompetensen är viktigast, att personen passar in i ditt team räcker inte. Ställ detaljerade frågor om tidigare arbetsuppgifter så minskar du risken för felrekrytering.